GARNSTUGANS FÖRSKOLA

Den lilla förskolan med det stora hjärtat

Om oss

Garnstugans förskola startades år 2002 i privat regi. Vår grundidé var då och är nu att förskolan ska upplevas som nära, personlig och familjär med en stark vi-känsla samtidigt som vår undervisning och omsorg håller en hög kvalitet.

Vi har nu, i januari 2021 nyöppnat vår verksamhet i nyrenoverade lokaler i Karbyskolan i Brottby. Det är en nystart för oss som öppnar många nya spännande möjligheter. Vi är nu nära kommunikationer, bibliotek, skolan med dess verksamhet, lekparker, skog och mycket mycket mer.

Eftersom vi har ett mycket stort intresse för djur och natur har vi en djurprofil på vår förskola. Idag har vi fiskar, axolotler och gerbiler som husdjur men vårt bestånd av husdjur kommer snart att utökas ännu mer. Barnen deltar såklart i all skötsel av våra djur, både matning och rengöring. Barnen är också i allra högsta grad involverade i vilka djur som bor hos oss och hur man sköter om dessa på bästa sätt.

Barn- och personalgruppen delas upp i tre åldersindelade grupper under den del av dagen då vi bedriver planerad undervisning. Resten av dagen arbetar vi tillsammans i andra gruppsammansättningar. Vi arbetar på det sättet för att kunna ge varje barn och pedagog det bästa av allt. Att ge barnen möjlighet att leka och lära tillsammans med jämnåriga med en undervisning som är riktad till sin ålder och mognad, samtidigt som man får leka och umgås med alla kamrater och pedagoer som finns på förskolan under andra tider på dagen. Detta skapar den vi-känsla som vi strävar efter.

Välkommen att läsa mer om oss och vår verksamhet här på vår hemsida.

VÅRA ÖPPETTIDER

Garnstugans förskola är öppen måndag - fredag kl 6,30-17.00. Lördagar samt helgdagar är det stängt. Vi har också stängt i fyra veckor under sommaren, v 28-31 (semesterstängt), likaså mellan jul och nyår. Om behov finns av barnomsorg under dessa veckor ordnas omsorg vid en annan förskola.

Om man behöver barnomsorg utanför våra ordinarie öppettider ansöker man om det hos rektor på Garnstugan. Tiden för barnomsorg är vårdnadshavares arbetstid plus resid.